Breaking

December 17, 2019

ရိုဟင်ဂျာအကျပ်အတည်းက ဗုဒ္ဓဘာသာနဲ့ မွတ်ဆလင် ပြဿနာ မဟုတ်ဘူး” ဘာတေးလစ်တနာ


ေမး – ျမန္မာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေလ့လာသုံးသပ္သူ တစ္ဦးအေနနဲ႔ လက္ရွိအက်ပ္အတည္းကို ဘယ္လိုထင္ပါသလဲ။

ေျဖ – ဒီကိစၥက အသစ္မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီေနရာမွာ ေမးစရာေမးခြန္းႏွစ္ခု ရွိပါတယ္။ တစ္ခုက တရားမဝင္ ဝင္ ေရာက္ ေနထိုင္သူေတြပါ။ ဒီကိစၥက တကယ့္အစစ္အမွန္ျဖစ္ျဖစ္ စိတ္ကူးနဲ႔ ဖန္းတီးထားတာ ျဖစ္ျဖစ္ေပါ့။ ေနာက္ေမးခြန္းတစ္ခုက အစၥလာမ္စစ္ေသြးႂကြပါ။ ဩဂုတ္လ ၂၅ ရက္ေန႔မွာ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ အဂၤလိပ္လို Arkan Rohingya Slavation Army (ARSA- အာဆာ) လို႔ေခၚတဲ့ အုပ္စုက ရခိုင္ျပည္နယ္မွာရွိတဲ့ ရဲကင္းစ ခန္းေတြကို တိုက္ခိုက္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီတိုက္ခိုက္မႈကေန ျမန္မာလုံၿခဳံေရးတပ္ဖြဲ႕ရဲ႕ အႀကီးအက်ယ္တုံ႔ျပန္မႈကို ဆြေပးလိုက္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ကစၿပီး  ႐ိုဟင္ဂ်ာ၆၀၀,၀၀၀ ေက်ာ္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္ကို ထြက္ေျပးသြား ခဲ့ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ လူသားခ်င္းစာနာမႈ႐ႈေထာင့္ကၾကည့္ရင္ အလြန္အေရးႀကီးပါတယ္။ အဲဒီလူေတြဟာျမန္မာ့ တပ္ မ ေတာ္ရဲ႕ အလြန္ျပင္းထန္တဲ့ ၾကမ္းၾကဳတ္ရက္ စက္မႈေတြကို အရင္ကတည္းက ခံစားခဲ့ၾကရတာပါ။ အဲဒီ ရက္စက္မႈေတြက အဲဒီမွာတင္ ၿပီးသြားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ စစ္ဘက္ရဲ႕ ႏွိမ္နင္းမႈအၿပီးမွာ ARSA အဖြဲ႕ရဲ႕ေျပာ ခြင့္ရပုဂၢိလ္က အင္တာဗ်ဴးတစ္ခုမွာ ေျပာသြားတာက သူတို႔ ရဲကင္းစခန္းေတြကို တိုက္ခိုက္တာက တစ္ဖက္ က တုံ႔ျပန္မႈကို ဆြေပးခ်င္တဲ့ ရည္႐ြယ္ခ်က္နဲ႔ တိုက္ခိုက္တာလို႔ ဆိုပါတယ္။

အဲဒီလို ဆြေပးလိုက္တာကေန သူတို႔ ဘာေတြအက်ိဳးရသြားသလဲ။ နံပါတ္တစ္ ႏိုင္ငံတကာအာ႐ုံစိုက္မႈ၊ နံ ပါတ္ႏွစ္ အေနာက္အာရွ အဓိကအားျဖင့္ ေဆာ္ဒီအာေရးဗီးယားနဲ႔ ယူေအအီးႏိုင္ငံေတြကေငြေၾကးေထာက္ပံ့ သူ တြဆီက ေငြေတြ ပိုရသြားတယ္။ နံပါတ္သုံး ေဒါသျဖစ္ေနၾကတဲ့ လူငယ္ေတြ သူတို႔နဲ႔ ပူးေပါင္းလာဖို႔ ေမၽွာ္ လင့္ခ်က္ထားႏိုင္တယ္။ သူတို႔ အေပးအယူလုပ္လိုက္တာထက္ေတာင္ နည္းနည္းပိုၿပီး ရသြားတဲ့ပုံပါပဲ။

သူတို႔အေနနဲ႔ ျမန္မာတပ္ဘက္က ဒီေလာက္ၾကမ္းၾကမ္းတမ္းတမ္း တုံ႔ျပန္လိမ့္မယ္လို႔ ေမၽွာ္လင့္ထားပုံ မရပါ ဘူး။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔ ရည္မွန္းခ်က္ သုံးခုစလုံး ေအာင္ျမင္သြားခဲ့ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ေျပာလိုတာက ဒုကၡ သုကၡ ခံစားခဲ့ၾကရတာက သာမန္ျပည္သူေတြပါ။ ရခိုင္ျပည္နယ္ အေနာက္ေျမာက္ပိုင္းက ဆင္းရဲသားလယ္သ မား ေတြပါ။ အခု သူတို႔ဟာ ကစားပြဲႀကီးတစ္ခုရဲ႕ နယ္႐ုပ္ေလးေတြ ျဖစ္သြားၾကပါၿပီ။

ေမး – ဒါေပမဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့  ႐ိုဟင္ဂ်ာ ေတြဟာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ စနစ္တက် ဖိႏွိပ္ခံခဲ့ရတယ္ဆိုတဲ့ ခိုင္ လုံတဲ့ အေထာက္အထားေတြလည္း ရွိတဲ့ပုံပါပဲ။ ျမန္မာအစိုးရက ႐ိုဟင္ဂ်ာ ေတြကို တိုင္းရင္းသား လူ႕အ သိုင္းအဝိုင္းအျဖစ္ေတာင္ အသိအမွတ္မျပဳပါဘူး။ ဒီလို အသိအမွတ္မျပဳတာက အဲဒီႏိုင္ငံမွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေနထိုင္လာခဲ့တဲ့ လူ႕အသိုင္းအဝိုင္းတစ္ခုရဲ႕ တရားဝင္ျဖစ္မႈကို တမင္ရည္႐ြယ္ခ်က္ရွိရွိ ေသးသိမ္ ေအာင္ လုပ္ တာမဟုတ္ဘူးလား။

ေျဖ – ဟုတ္လည္း ဟုတ္တယ္၊ မဟုတ္လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီေနရာမွာ မြတ္ဆလင္ေတြ ေနထိုင္လာတာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာရွိပါၿပီ။ ဒါအေသအခ်ာပါပဲ။ အဲဒီနယ္ေျမဧရိယာရဲ႕သဘာ၀ကို ၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ အိႏၵိယ ကုန္းေျမႀကီးရဲ႕အဆုံးနဲ႔ အေရွ႕ေတာင္အာရွရဲ႕အစ ျဖစ္ပါတယ္။ နတ္ျမစ္ရွိပါတယ္။ အဲဒီနတ္ျမစ္ဟာ လက္ရွိ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နဲ႔ ျမန္မာနယ္စပ္ပါ။ ျမစ္ရဲ႕ ဟိုဘက္ကမ္း ဒီဘက္ကမ္း ႏွစ္ခုစလုံးမွာ ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ မြတ္ဆလင္ ေတြရွိခဲ့ၾကတာ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာၾကာခဲ့ပါၿပီ။ ဘာျပႆနာမွ မျဖစ္ခဲ့ပါဘူး။ ေနာက္ၿပီး ရခိုင္ျပည္နယ္ရဲ႕ အ ေနာက္ေျမာက္ပိုင္းမွာလည္း မြတ္ဆလင္ေတြ ေနထိုင္လာၾကတာ ကာလွတာရွည္လွပါၿပီ။ ဒီမွာလည္း ဘာျပ ႆနာမွ မျဖစ္ခဲ့ပါဘူး။

ေနာက္ပိုင္း ၿဗိတိသၽွအုပ္စိုးတဲ့ေခတ္ကာလမွာ ျမစ္တစ္ဖက္ကမ္းက မြတ္ဆလင္အလုပ္သမားေတြကို ဒီ ဘက္ ကမ္းဧရိယာထဲကို ေခၚလာၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ကို ‘႐ိုဟင္ဂ်ာ’ လို႔ မေခၚဘူး။ သူတို႔ကို စစ္ တေကာင္းနယ္သားေတြလို႔ေခၚတယ္။ ဒီဟာက စာ႐ြက္စာတမ္းအေထာက္အထားနဲ႔ ရွိပါတယ္။ ဖရန္စစ္ ဘီ ခန္နန္ဟန္ မီလ္တန္ (Francis Bushanan-Hamilton) က ၁၇၉၉ ခုႏွစ္မွာ အဲဒီစကားလုံးကို သုံးႏႈန္းခဲ့တာပါ့။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီစကားလုံးကလည္း အဲဒီတစ္ႀကိမ္ပဲ သုံးႏႈန္းခဲ့တာပါ။

အဲဒီ ဟန္မီလ္တန္ဆိုတဲ့သူဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံကို မစ္ရွစ္အျဖစ္ အေရွ႕အိႏၵိယေကာ္မတီက လႊတ္လိုက္တဲ့ သူ ၿဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူက ရခိုင္ျပည္နယ္ကို လုံး၀ မေရာက္ဖူးပါဘူး။ သူသြားခဲ့တာက လက္ရွိ မႏၲေလး ၿမိဳ႕ အနီးမွာတည္ရွိတဲ့ အင္း၀နဲ႔ အမရပူရၿမိဳ႕ကိုပါ။ အဲဒီမွာ အာရကန္ေဒသက (အေစာပိုင္းကာလ ရခိုင္ကို ေခၚ သည့္နာမည္) သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ‘႐ိုဟင္ဂ်ာ’ လို႔ ေခၚတဲ့လူေတြနဲ႔ ေတြ႕ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ပိုင္းမွာ အဲဒီစ ကား လုံးက ႏွစ္ေပါင္း ၁၅၀ နီးပါးေလာက္ ကမၻာမွာ ရည္ၫႊန္းသုံးႏႈန္းတာမ်ိဳး မရွိပါဘူး။

ဒါေပမဲ့ အဲဒီလို သုံးႏႈန္းတာမ်ိဳးမရွိတဲ့အတြက္ အဲဒီစကားလုံးသုံးတဲ့သူကို မွားတယ္လို႔ ေျပာလို႔မရပါဘူး။ ဒါေပမဲ့လည္း ရခိုင္အေနာက္ေျမာက္ပိုင္းမွာေနၾကၿပီး စစ္တေကာင္းေဒသိယဘဂၤလီဘာသာစကားေျပာတဲ့ မြတ္ဆလင္ေတြအတြက္ သီးျခားအမွတ္လကၡဏာရွိ (Separate Identity) ေနတဲ့အေပၚ ေမးခြန္းထုတ္တာက ေတာ့ အယူအဆအသစ္ပါ။ ဒီေနရာမွာ မေမ့သင့္တဲ့အခ်က္က ရခိုင္ျပည္နယ္က မြတ္ဆလင္အားလုံးက သူ တို႔ကိုယ္သူတို႔ ‘႐ိုဟင္ဂ်ာ’ လို႔ သတ္မွတ္ၾကတာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒီလူေတြဟာ အဲဒီေဒသမွာ အခ်ိန္ကာလတာ ရွည္ေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္ဆိုတာကလည္း အေသအခ်ာပါပဲ။ အဲဒီစကားလုံးအေပၚအေျခခံတဲ့ အမွတ္လကၡဏာ က အစြန္းေရာက္အုပ္စုေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအက်ိဳးအျမတ္အတြက္ သုံးႏႈန္းေခၚေဝၚတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေဒသ က လူေတြက သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ‘႐ိုဟင္ဂ်ာ’ လို႔ သတ္မွတ္တာက အခ်ိန္ကာလ သိပ္မၾကာေသးဘူးလို႔ ယူဆ ရဖြယ္ ရွိပါတယ္။

ေမး – မၾကာေသးဘူးဆိုတာ ဘယ္ေလာက္ကာလလို႔ ေျပာတာပါလဲ။

ေျဖ – အဲဒီထဲက အခ်ိဳ႕လူေတြဆိုရင္ အရင္ႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္းကမွ စတင္သုံးႏႈန္းၾကတာ့ပါ။ ေျပာရရင္ ေတာ့ အဲဒီစကားလုံးေခတ္စားတာက ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ေတြ ေလာက္မွာပါ။

ေမး – ဒါေပမဲ့ ၁၉၅၀ ျပည့္ႏွစ္ကာလေတြမွာ ျမန္မာအစိုးရက ဒီ ‘႐ိုဟင္ဂ်ာ’ ဆိုတဲ့ အသုံးကို သုံးခဲ့တာပဲေလ။

ေျဖ – ဟုတ္ပါတယ္။ သုံးခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီစကားလုံးကို ျမန္မာအစိုးရအဖြဲ႕ကလူတိုင္း ႏွစ္သက္ၾကတာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာကိုေတာ့ သိထားရပါမယ္။ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ လြတ္လပ္ေရးရအၿပီးမွာ ရခိုင္ျပည္နယ္ အေနာက္ ေၿမာက္ေဒသက မြတ္ဆလင္သူပုန္အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕ ရွိခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းကေတာင္မွ အဲဒီသူပုန္ေတြက သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ႐ိုဟင္ဂ်ာလို႔ မသုံးခဲ့ၾကပါဘူး။ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ‘မူဂ်ာဟစ္’ (တိုက္ပြဲဝင္သူမ်ား) လို႔ ေခၚ ေဝၚသုံးႏႈန္းခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ အေရွ႕ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံရဲ႕ နယ္ေျမထဲကို ပူးေပါင္းလိုသူေတြလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီသူပုန္အဖြဲ႕ဟာ တျဖည္းျဖည္း ေမွးမွိန္သြားခဲ့ပါတယ္။

၁၉၅၀ ျပည့္ႏွစ္ေတြဟာ အဲဒီေဒသက လူတခ်ိဳ႕က သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ႐ိုဟင္ဂ်ာလို႔ စၿပီး သုံးလာၾကပါၿပီ။ ဒါေပ မဲ့ လူတိုင္းသုံးတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီစကားလုံးသုံးတာက ျမန္မာျပည္ထဲကေန ခြဲထြက္လိုတဲ့ စိတ္မ်ိဳးရွိ တယ္လို႔လည္း ယုံၾကည္ ယူဆခံခဲ့ရပါတယ္။ ႐ိုဟင္ဂ်ာလိုလားတဲ့ စာအုပ္စာတမ္းေတြကို ၾကည့္လိုက္မယ္ ဆိုရင္ ၁၉၅၀ ျပည့္ႏွစ္ေတြတုန္းက ျမန္မာအစိုးရအဖြဲ႕ထဲမွာ ႐ိုဟင္ဂ်ာဝန္ႀကီးေတြအမ်ားႀကီးလို႔ ေရးထားတာ ေတြ႕ပါလိမ့္မယ္။ အဲဒါ မမွန္ပါဘူး။ တကယ္ေတာ့ လူတစ္ဦးတည္းပါ။ ဆူလ္တန္မာမြတ္ဆိုသူပါ။ သူက မြတ္ ဆ လင္ပါ။ ဒါေပမဲ့ သူ႕ကိုယ္သူ ႐ိုဟင္ဂ်ာလို႔ မေခၚခဲ့ပါဘူး။ သူ႕ကိုယ္သူ အာရကန္မြတ္ဆလင္လို႔ပဲ ေခၚခဲ့ တာ ပါ။ ေနာက္တစ္ခုက ဦးႏု၊ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ကလည္း မြတ္ဆလင္မဲေတြ လိုခ်င္ခဲ့တာပါ။ အဲ ဒီ အေၾကာင္းရင္းတစ္ခုေၾကာင့္လည္း သူက အဲဒီ စကားလုံးကို ပ႐ိုမိုးရွင္းလုပ္ခဲ့တာပါ။

ေမး – ၁၉၅၀ ျပည့္ႏွစ္ကာလ အေျခအေနေတြနဲ႔ မဆိုင္ဘဲနဲ႔ ဒီကေန႔ ရခိုင္မွာရွိၾကတဲ့ မြတ္ဆလင္လူဦး အ ေတာ္မ်ားမ်ားက သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ႐ိုဟင္ဂ်ာလို႔ သတ္မွတ္ၾကသလို၊ ႏွိပ္ကြပ္လည္း ခံခဲ့ရပါတယ္။ ဒီကိစၥကို ခင္ဗ်ားဘယ္လို႔ ရွင္းျပခ်င္ပါသလဲ။

ေျဖ – ပထမဆုံး သေဘာေပါက္နားလည္ရမွာက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ မြတ္ဆလင္လူဦးေရ ႀကီးႀကီးမားမား ရွိတယ္ ဆိုတာပါ။ မြတ္ဆလင္အမ်ားစုက ၿမိဳ႕ျပေဒသမွာ ေနထိုင္ၾကတယ္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ ပိုင္ဆိုင္ၾကတယ္။ ဗမာနာမည္ေတြရွိတယ္။ ဗမာစကားေျပာတယ္။ ၿပီးေတာ့ ျမန္မာႏ္ိုင္ငံသားေတြလည္းျဖစ္တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ ငံမွာ မြတ္ဆလင္ေတြဟာ ကာလတာရွည္တဲ့ သမိုင္းလည္းရွိသလို၊ အေရးပါတဲ့ အခန္းက႑မွာလည္း ပါဝင္ ခဲ့ၾကတယ္။ ၁၉၄၀ ျပည့္ႏွစ္ကာလေတြတုန္းက မြတ္ဆလင္ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ဦးရာဇာတ္ဆိုရင္ ဗိုလ္ ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႔အတူ လုပ္ႀကံခံခဲ့ရၿပီးေတာ့ အာဇာနည္အျဖစ္ သတ္မွတ္ခံခဲ့ရပါတယ္။ ေနာက္ ဗမာ-မြတ္ဆလင္ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းမွာရွိတဲ့သူကေတာ့ အိႏၵိယႏိုင္ငံ အူတာ ပရာဒက္ရွ္ျပည္နယ္ အလာဟာ ဘတ္ ၿမိဳ႕မွာ ေမြးတဲ့ ဦးရာရွစ္ပါ။ သူဟာ ၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္ ကာလေတြတုန္းက အလြန္လူေလးစားခဲ့ရတဲ့ ေက်ာင္း သားေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးပါ။ ေနာက္ၿပီး ဦးေဖခင္ဆိုရင္လည္း ပင္လုံစာခ်ဳပ္မွာ ဦးေဆာင္ပါဝင္တဲ့ ဗိသုကာ တစ္ ဦးပါ။ (ပင္လုံစာခ်ဳပ္ဆိုတာက ၁၉၄၇ ခုႏွစ္မွာ ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့တဲ့ စာခ်ဳပ္။ အဲဒီအခ်ိန္က ေတာင္တန္းေဒ သ လို႔ေခၚတဲ့ ရွမ္း၊ ခ်င္းနဲ႔ ကခ်င္ေဒသေတြကို နယ္တြင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး တည္ေထာင္ ခဲ့သည့္ သေဘာတူစာခ်ဳပ္ျဖစ္သည္။)

ဆိုေတာ့ ဒါက မြတ္ဆလင္နဲ႔ ဗုဒၶဘာသာ ျပႆနာမဟုတ္ပါဘူး။ ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတာက ကြဲျပားမႈေတြရွိပါတယ္။ သူတို႔ ဗမာစကားမတတ္ပါဘူး။ သူတို႔ေျပာတတ္တဲ့စကားက ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နယ္စပ္ေဒသ တျခားတစ္ဖက္ က စစ္တေကာင္းေဒသသုံး ဘဂၤါလီဘာသာစကားပါ။ ဒီေတာ့ ျမန္မာျပည္သားအမ်ားစုက သူတို႔ကို တရားမ ဝင္ေနထိုင္သူေတြလို႔ ျမင္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီလိုျမင္တာ မၽွတမႈေတာ့ မရွိပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ သူ တို႔အမ်ားစုဟာ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ေနထိုင္လာၾကတာ တကယ့္ကို ႏွစ္ေပါင္း ၾကာရွည္ေနပါၿပီ။

ေမး။ ။ ခင္ဗ်ားအေစာပိုင္းတုန္းက ေရးခဲ့ဖူးတဲ့စာေတြထဲမွာ ARSA အဖြဲ႕ ေခါင္းေဆာင္နဲ႔ အၾကမ္းဖက္ အုပ္ စုေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ေနသူေတြဟာ ပိုၿပီးက်ယ္ျပန္႔တဲ့ ေဒသတြင္းအစီအစဥ္ေတြ ရွိတယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ ဘာလို႔ အဲဒီလိုေျပာတာဘာလဲ။
ေျဖ – အဖြဲ႕ရဲ႕ နာမည္ကိုယ္၌ေၾကာင့္ပါ။ အဲဒီအဖြဲ႕ကို သူတို႔ဘာသာစကားနဲ႔ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ Harakah al-Yaqin လို႔ေခၚပါတယ္။ ဘာသာျပန္ရရင္ ‘ယုံၾကည္မႈဆိုင္ရာ လႈပ္ရွားမႈ’ ပါ။ တကယ္လို႔ လူမ်ိဳးစု-အမ်ိဳး သား ေရးကို အေျခခံတဲ့ အုပ္စုဆိုရင္ ကိုယ့္က္ိုယ္ကိုယ္ ယုံၾကည္မႈဆိုင္ရာလႈပ္ရွားမႈအဖြဲ႕လို႔ ေခၚေလ့မရွိပါဘူး။ ေနာက္ၿပီး အဲဒီအုပ္စုရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ပါ။ သူ႕နာမည္က Ataullah Abu Ammar Junjuni ပါ။ သူက ရခိုင္ျပည္ နယ္က မဟုတ္ပါဘူး။ သူက ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံ ကရာခ်ိၿမိဳ႕မွာ ေမြးတာပါ။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ေဆာ္ဒီအာ ေရးဗီး ယားႏိုင္ငံမွာ ေနထိုင္ၿပီးေတာ့ အဲဒီမွာပဲ ဘာသာေရးဆရာျဖစ္လာပါတယ္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ကာလဝန္းက်င္မွာ သူက ဒီကိစၥကို စၿပီး စိတ္ဝင္စားလာတာပါ။ သူရဲ႕ မိဘေတြကေတာ့ ရခိုင္ျပည္နယ္က ျဖစ္ဖို႔မ်ားေပမယ့္ သူ ကေတာ့ ရခိုင္ျပည္နယ္က မဟုတ္ပါဘူး။

ေမး – သူရဲ႕ ဘိုးဘြားေတြကို ဒီေဒသမွာ ျပန္ရွာတဲ့သေဘာေပါ့။

ေျဖ – ဟုတ္ပါတယ္။ သူေျပာေဟာထားတဲ့ တိပ္ေခြေတြကို ကၽြန္ေတာ္ အခုထိ နားေထာင္ပါတယ္။ ရခိုင္ ၿပည္နယ္က ေနရာတစ္ေနရာေလာက္ကိုေတာင္မွ သူအသံထြက္မွန္ေအာင္ မထြက္ႏိုင္ပါဘူး။ သူက စစ္ တေကာင္းေဒသသုံး ဘဂၤါလီစကားကို အူရဒူစကားလုံးေတြနဲ႔ ၫွပ္ၫွပ္ၿပီး ေျပာတာပါ။ ေနာက္ၿပီး အဲဒီ အ ဖြဲ႕က သူ႕ရဲ႕ အနီးကပ္ပုဂၢိဳလ္ေတြကလည္း ကရာခ်ိ ဒါမွမဟုတ္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ကျဖစ္ပါတယ္။

ေမး – အဲဒါေတြအျပင္ ေနာက္တစ္ခုက ဒီအုပ္စုသုံးတဲ့ နည္းလမ္းေတြက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ အျခားလူမ်ိဳးစု အေျခခံအမ်ိဳးသားေရးဝါဒီ လက္နက္ကိုင္ေတြသုံးတဲ့ နည္းလမ္းေတြနဲ႔က ကြဲျပားတာ မ်ိဳးရွိသလား။

ေျဖ – ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းက လူမ်ိဳးစုအေျခခံအမ်ိဳးသားေရးဝါဒီ လက္နက္ကိုင္အုပ္စုေတြက အနည္းနဲ႔အမ်ား အစဥ္အလာရွိခဲ့တဲ့ စစ္တပ္ပုံစံတည္ေဆာက္ထားတာပါ။ အဲဒီလက္နက္ကိုင္ေတြအားလုံးက ယူနီေဖာင္း ဝတ္တယ္။ ရာထူးအဆင့္ေတြ ရွိတယ္။ တပ္စု၊ တပ္ဖြဲ႕၊ တပ္ရင္းေတြနဲ႔ တည္ေဆာက္ထားတာပါ။ သူတို႔ဟာ ေအာ္တိုမက္တစ္႐ိုင္ဖယ္ ဒါမွမဟုတ္ စက္ေသနတ္ေတြ ကိုင္ေဆာင္ၾကေလ့ရွိပါတယ္။

ARSA အာဆာအဖြဲ႕ရဲ႕ နည္းလမ္းေတြက သူတို႔နဲ႔ အမ်ားႀကီးကြဲပါတယ္။ ဩဂုတ္လက တိုက္ခိုက္မႈ ၊ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလက တိုက္ခိုက္မႈေတြက အဲဒီ မတူတဲ့ပုံစံေတြကို ေဖာ္ျပေနပါတယ္။ အေျခခံအားျဖင့္ သူတို႔က ေက်း႐ြာသား ရာဂဏန္းေလာက္ကို တပ္ျဖန္႔လိုက္မယ္။ ၿပီးရင္ သူတို႔ရဲ႕ပစ္မွတ္ကို ဝိုင္းထားလိုက္ မယ္။ တကယ္ရွိတဲ့ လူဦးေရထက္ ပိုမ်ားတဲ့ပုံေပါက္ေအာင္ ဖန္တီးလိုက္တာပါ။ သူတို႔မွာရွိတဲ့ ေသနတ္စတဲ့ လက္နက္က ေတာ္ေတာ္နည္းပါတယ္။ သူတို႔ အမ်ားစုကိုင္တာက ဓားေျမာင္ေတြ၊ လွံေတြ၊ ဓားေတြပါ။ သူတို႔ရဲ႕ နည္းလမ္းေတြက ျမန္မာႏိုင္ငံက တိုင္းရင္းသားအုပ္စုေတြသုံးတဲ့နည္းလမ္းထက္ နီေပါႏိုင္ငံနဲ႔ အိႏၵိယ အလယ္ပိုင္းက ေမာ္ဝါဒီေတြလုပ္တဲ့ နည္းလမ္းေတြနဲ႔ အမ်ားႀကီး ပိုၿပီးတူပါတယ္။

ေမး – ဒီအုပ္စုရဲ႕ အင္အားက ခန္႔မွန္းေျခ ဘယ္ေလာက္မ်ား ရွိမလဲ။
ေျဖ – ကၽြန္ေတာ္တို႔ တကယ္မသိပါဘူး။ ဩဂုတ္လ ၂၅ ရက္ေန႔ မတိုင္ခင္က အင္အားရာနဲ႔ခ်ီရွိပါတယ္။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံက စခန္းေတြမွာ ေလ့က်င့္သင္တန္းတက္ခဲ့ၾကတဲ့ ေကဒါ ငါးရာ၊ ေျခာက္ရာေလာက္ရွိ ပါလိမ့္မယ္။ သူတို႔ကို ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးသူေတြက အာဖဂန္နစၥတန္ စစ္ျပန္ေတြပါ။ အမ်ားစု လူ ၁၅၀ ေလာက္က ဘဂၤလားေဒ့ရွ္အပါအဝင္ ႏိုင္ငံျခားသားေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ပါကစၥတန္၊ အင္ဒိုနီးရွားနဲ႔ ဥဇဘတ္ကစၥတန္ႏိုင္ငံသားႏွစ္ေယာက္လည္း ပါပါတယ္။ မေလးရွားလို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ေျပာၾကတဲ့သူ အနည္းငယ္ေလာက္လည္း ပါပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔ဟာ မေလးရွားကလား၊ ထိုင္းေတာင္ပိုင္းကလားဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မသိပါဘူး။

ေမး – သူတို႔ဟာ မတူညီတဲ့ လူအုပ္စုေတြ ရခိုင္ေဒသကမဟုတ္တဲ့လူေတြဆိုရင္ လြတ္လပ္ေသာ ရခိုင္ျပည္ နယ္အတြက္ ဘာျဖစ္လို႔မ်ား အတူတိုက္ပြဲဝင္ေနၾကတာလဲ။

ေျဖ – ဒီအုပ္စုရဲ႕ သာမန္အဖြဲ႕ဝင္ေတြမွာေတာ့ ေဒသခံေတြမ်ားပါတယ္။ သူတို႔အေပၚ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ျပဳမူ ဆက္ဆံပုံေတြကို မေက်မနပ္ျဖစ္ေနၾကတဲ့ ေဒါသထြက္ေနတဲ့ လူငယ္ေတြပါ။ ဒါေပမဲ့ ဘာျဖစ္လို႔ ပါကစၥ တန္ႏိုင္ငံသားေတြ၊ ဥဇဘတ္ကစၥတန္ႏိုင္ငံသားေတြနဲ႔ မေလးရွားေတြက ဒီကိုလာၾကတာလဲ။ သူတို႔ တကယ္ေျပာၾကဆိုၾကတာေတြက ဂ်ီဟတ္အေၾကာင္းပါ။

ေမး – ေဒသတြင္းမွာရွိတဲ့ ႐ိုဟင္ဂ်ာလို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ သတ္မွတ္ထားသူေတြရဲ႕ အႀကီးအက်ယ္ေထာက္ ခံမႈကို သူတို႔ရၾကပါသလား။

ေျဖ – ေထာက္ခံမႈ အမ်ားႀကီး မရပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ့္အထင္ လူေတြၾကားထဲမွာ ကြဲေနတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ သူတို႔က ဩဂုတ္လ ၂၅ ရက္ေန႔ တိုက္ခိုက္မႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ARSA အာဆာအဖြဲ႕ကို အျပစ္တင္ၾကပါတယ္။ “ဘာလို႔ လုပ္တာလဲ၊ ဘာျဖစ္လို႔ သြားဆြတာလဲ” ဆိုၿပီး သူတို႔ ေျပာၾကပါတယ္။

တစ္ခု သတိထားရမွာက အာဆာအၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕ရဲ႕ တိုက္ခိုက္မႈလုပ္တဲ့ အခ်ိန္ဟာ ေသေသခ်ာခ်ာ စဥ္း စားၿပီး လုပ္ခဲ့တာပါ။ ကိုဖီအာနန္ေကာ္မရွင္က ဒီအက်ပ္အတည္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အစီရင္ခံစာထုတ္ျပန္လိုက္ တဲ့အခ်ိန္၊ တကယ္ ေတာ့ အဲဒီအစီရင္ခံစာက ျမန္မာအစိုးရကို ေဝဖန္ေထာက္ျပထားတဲ့ အစီရင္ခံစာပါ။ အဲဒီ အစီရင္ခံစာထုတ္အၿပီး နာရီပိုင္းအၾကာမွာ တိုက္ခိုက္မႈေတြ လုပ္ခဲ့တာပါ။ ဒီတိုက္ခိုက္မႈေၾကာင့္ ကိုဖီအာနန္ ရဲ႕ အစီရင္ခံစာက လုံး၀ အသက္မဲ့သြားပါေတာ့တယ္။ ဒါ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ တိုက္ဆိုင္မႈမဟုတ္ပါဘူး။ သူတို႔ ဟာ စစ္ေရးနည္းလမ္းေတြနဲ႔လႈပ္ရွားႏိုင္မယ့္ နယ္ေျမဧရိယာကို လိုခ်င္တာျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုေတာ့ တစ္ဖက္ မွာ လူေတြက သူတို႔ရဲ႕ သြားၿပီးဆြတဲ့လုပ္ရပ္ကို အျပစ္တင္ၾကသလို၊ အျခားတစ္ဖက္မွာလည္း ေဒါသထြက္ နၾကတဲ့ လူငယ္အေတာ္မ်ားမ်ားက သူတို႔ ေမၽွာ္လင့္ထားသလို သူတို႔ဆီကို မ်က္ႏွာမူသြားၾကပါတယ္။

ေမး – အိႏၵိယရဲ႕တုံ႔ျပန္မႈက အေနာက္ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတြလို မဟုတ္ဘဲ ရခိုင္အက်ပ္အတည္းမွာ တည့္ တည့္ ျပစ္တင္ေျပာဆိုတာမ်ိဳး မရွိပါဘူး။ အိႏၵိယအစိုးရရဲ႕အပိုင္းကေရာ မွန္ပါသလား။

ေျဖ – မွန္တယ္၊ မွားတယ္ဆိုတာက ကၽြန္ေတာ္ေျပာရမယ့္ကိစၥ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာရဲ႕ အေရးအႀကီး ဆုံး အိမ္နီးခ်င္းႏွစ္ႏိုင္ငံျဖစ္တဲ့ တ႐ုတ္နဲ႔ အိႏၵိယတို႔ဟာ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ျပစ္တင္ေျပာဆိုမႈထဲမွာ ဝင္မ ပါခဲ့ပါ ဘူး။ ဒါက မဟာဗ်ဴဟာအေၾကာင္းရင္းေတြေၾကာင့္ဆိုတာ အထင္အရွားပါ။ တ႐ုတ္ အိႏၵိယသမုဒၵရာ ကို ဆက္သြယ္သြားလာဖို႔ကိစၥမွာ ျမန္မာဟာ တ႐ုတ္အတြက္ အေရးပါပါတယ္။ အိႏၵိယအတြက္က်ေတာ့ ျမန္မာဟာ သူ႕ရဲ႕ အေရွ႕ေတာင္ အာရွလမ္းေၾကာင္းမွာ ဂိတ္လမ္းမတစ္ခု ျဖစ္လို႔ပါ။

ေမး – အခုတစ္ေလာ အိႏၵိယအစိုးရဟာ ႐ိုဟင္ဂ်ာဒုကၡသည္  နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တင္းမာတဲ့ရပ္တည္ခ်က္ေပၚ မွာ ရပ္တည္လာပါတယ္။ ႐ိုဟင္ဂ်ာ ကိစၥဟာ လုံၿခဳံေရးၿခိမ္းေျခာက္မႈ ျဖစ္လာႏိုင္တယ္ဆိုၿပီး ေျပာတာမ်ိဳး ေတာင္ ရွိပါတယ္။ ဘယ္လိုထင္ပါသလဲ။

ေျဖ – ဒီလိုျဖစ္တာ လုံၿခဳံေရးစိုးရိမ္မႈေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ရတာပါ။ သူတို႔ဟာ ေလာေလာဆယ္မွာ လုံၿခဳံေရးၿခိမ္း ေၿခာက္မႈ ျဖစ္ေနၿပီလား။ အဲဒီလိုေျပာဖို႔ အခုခ်ိန္ထိ အေထာက္အထား မရွိေသးပါဘူး။ ဆိုေတာ့ ၿခိမ္းေျခာက္ မႈမရွိ ဘူးလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္မွာရွိေနတဲ့ ဒုကၡသည္ ၈၀၀,၀၀၀ နီးပါး ဘယ္ေနရာကို သြားၾကမွာလဲ။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က နဂိုကတည္းက လူဦးေရ အလြန္မ်ားတဲ့ ႏိုင္ငံပါ။ လူဦးေရ သိပ္မထူထပ္ တဲ့ေနရာဆိုလို တစ္ေနရာပဲ ရွိပါတယ္။ အဲဒီေနရာက စစ္တေကာင္းေတာင္တန္းေဒသပါ။ ကၽြန္ေတာ္ရ ထား တဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္သာမွန္ခဲ့ရင္ ခ်က္ကမ (Chakmas) နဲ႔ မားမက္စ္ (Marmas) ေဒသက ဗုဒၶဘာသာ အသိုင္းအဝိုင္းႏွစ္ခုစလုံးကေတာ့ စိုးရိမ္စရာျဖစ္ပါတယ္။

ေမး – ဒီအက်ပ္အတည္းက ေတာင္အာရွေဒသအတြက္ ဘယ္လို အဓိပၸာယ္ရွိပါသလဲ။

ေျဖ – ေျပာဖို႔ နည္းနည္းေစာေသးတဲ့ပုံပါပဲ။ အဲဒီနယ္ေျမမွာ ဒုကၡသည္ဦးေရ ႐ုတ္ခ်ည္းမ်ားလာပါတယ္။ အၾကမ္း ဖက္ အစၥလာမ္မစ္အုပ္စုေတြက အဲဒီအေပၚ အသုံးခ်မယ္ဆိုတာ သိသာထင္ရွားတဲ့ကိစၥပါ။ အင္ဒိုနီး ရွား၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နဲ႔ ပါကစၥတန္က အၾကမ္းဖက္အုပ္စုေတြက လူသစ္စုေဆာင္းႏိုင္မယ့္ အခြင့္အေရးကို ေစာင့္ေမၽွာ္ေနၾကတာပါ။ အဲဒီေဒသမွာ စစ္ေသြးႂကြတုံ႔ျပန္မႈမ်ိဳးျဖစ္လာခဲ့ရင္ အလြန္ဆိုးဝါးတဲ့ အက်ိဳးသက္ ေရာက္မႈေတြ ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။

ေနာက္ သိထားရမယ့္ အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္တစ္ခုက ဘဂၤလားေဒ့ရွ္မွာ သိပ္မၾကာခင္မွာပဲ ေ႐ြးေကာက္ပြဲ လုပ္ပါေတာ့မယ္။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဟာ တစ္ခ်ိန္က ရ္ိုဟင္ဂ်ာ သူပုန္ ကို ျမန္မာတပ္နဲ႔တြဲၿပီး စစ္ဆင္ေရးလုပ္ဖို႔ ကမ္းလွမ္းခဲ့ဖူးၿပီး ဒုကၡသည္ေတြ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံထဲဝင္တာကို ျငင္းဆိုဖူးပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အေျခအေနက ညင္သာတဲ့ ေရစီးေၾကာင္းအျဖစ္ကေန ဆူနာမီလႈိင္းလုံးႀကီးလို ျဖစ္လာတဲ့အခါမွာေတာ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ဝန္ ႀကီးခ်ဳပ္ ရွိတ္ဟာဆီနာနဲ႔ သူ႕ရဲ႕ Awami League အဝါမီလိဂ္အစိုးရဟာ ရပ္တည္ခ်က္ ေျပာင္းသြားပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ အစြန္းေရာက္ဝါဒီျဖစ္တဲ့ Bangladesh Jamaat-e-Islami ပါတီရဲ႕ ဒီအေျခအေနကေန အျမတ္ ထုတ္ျခင္းကို ကာကြယ္ဖို႔ဆိုတဲ့ ရပ္တည္ခ်က္ကို ေျပာင္းသြားပါတယ္။

ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ေ႐ြးေကာက္ပြဲမွာ ႐ိုဟင္ဂ်ာ စစ္ေသြးႂကြ ေတြနဲ႔ နီးစပ္တယ္လို႔ သိထားၾကတဲ့ Jammaat ပါတီရဲ႕ ေထာက္ခံမႈနဲ႔ Bangladesh Nationalist Party ဘဂၤလားေဒ့ရွ္အမ်ိဳးသားေရးဝါဒီပါတီသာ အႏိုင္ရခဲ့ရင္ လုံၿခဳံေ ေရး အတြက္ အလြန္စိုးရိမ္စရာ ျဖစ္လာပါလိ့မ္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ လက္ရွိဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ရွိတ္ဟာဆီနာ က ဒီဒုကၡ ေတြနဲ႔ တစ္ဖက္ထဲဆိုတာကို အလြန္ကို လိုလိုလားလားျပသေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမး – ျမန္မာနဲ႔ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ၾကား မၾကာေသးခင္က သေဘာတူညီခဲ့တဲ့ ေနရပ္ျပန္လာေရးသေဘာတူ ညီခ်က္ကိုေရာ ဘယ္လိုထင္ပါသလဲ။

ေျဖ – ဒါက လူၾကားေကာင္းေအာင္ ေျပာတာပါ။ ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ပထမဆုံးအေနနဲ႔ အေထာက္ အထားစစ္ေဆးမႈ လုပ္ပါမယ္။ ဒီလူအမ်ားစုမွာ အဲဒီလို စာ႐ြက္စာတမ္းအေထာက္အထား မရွိပါဘူး။ ေနာက္ အေၾကာင္းရင္းတစ္ခုက သူတို႔ကေရာ ျပန္လာခ်င္ၾကပါသလားဆိုတဲ့ ေမးခြန္းပါ။ ကၽြန္ေတာ့္အထင္ စစ္ဘက္ ရဲ႕ ျပင္းထန္တဲ့ ရက္စက္မႈေတြေၾကာင့္ သူတို႔ေတြ လုံး၀ ျပန္မလာေတာ့မွာ ေသခ်ာပါတယ္။ သူတို႔ ဘယ္ကို ျပန္လာၾကမွာလဲ။ သူတို႔အိမ္ေတြက မီး႐ႈိ႕ၿဖိဳခ်ထားၿပီးၿပီေလ။

ေမး – ဒီအက်ပ္အတည္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မေဝးေတာ့တဲ့ အနာဂတ္မွာ ေျဖရွင္းႏိုင္မယ့္ နည္းလမ္းမ်ား ေတြ႕ မိပါသလား။

ေျဖ – ဒီေမးခြန္းက အႀကီးႀကီးပါ။ ႐ိုး႐ိုးသားသားေျပာရရင္ ကၽြန္ေတာ္ မသိပါဘူး။ သူတို႔ေတြ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ မွာ ေနလို႔ရႏိုင္သလားဆိုတဲ့ ေမးခြန္းကို ေျဖရရင္ ရပါတယ္လို႔ ေျဖခ်င္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ စစ္တေကာင္း ေတာင္တန္းေဒသကေတာ့ ဒုကၡေရာက္ဖြယ္ရွိပါတယ္။ တတိယႏိုင္ငံမွာ ေနမယ္ဆိုရင္ေတာ့ သူတို႔ကို ဘယ္ႏိုင္ငံက လက္ခံမွာလဲ။ 

စာၫႊန္း။ ။ Rohingya refugee crisis: It’s not Muslims versus Buddhists, says writer Bertil Lintner

လင့္၊https://voicejournalmm.com/archives/22875

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.