Breaking

December 4, 2019

အာရကာနစ္စတန်(Arakanistan) သမိုင်းရှင်းလင်းချက်

 


ကိုရဲရင့္သစၥာနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ့ သမိုင္းေဆြးေႏြးမႈမွာ ကၽြန္ေတာ့္ကို တိုက္ရိုက္ရည္ရြယ္ျပီး ျပန္ၾကားခ်က္ေရးထားတာ မဟုတ္ေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေဆြးေႏြးမႈနဲ႔ အက်ံဳး၀င္မယ္ယူဆလို႔ ဒီစာစုကို ျပန္ၾကားခ်က္ေရးလိုက္ပါတယ္။

ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့စာအဖြင့္မွာ မိတ္ေဆြတစ္ေယာက္ရဲ့ တိုက္တြန္းမႈကေန အခ်က္အလက္ေတြလိုက္ရွာရင္း ဒီစာကိုေရးျဖစ္တဲ့အေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ကိုရဲရင့္သစၥာက သူ႔ရဲ့တင္ျပမႈအေပၚ တျခားအေရာင္ေတြ မစြန္းပါေစနဲ႔လို႔ဆိုထားေပမယ့္ စာတစ္ပုဒ္လံုးကို ျခံဳငံုသံုးသပ္ၾကည့္တဲ့အခါ ဘဂၤလီေတြအျပစ္ကင္းစင္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပႏိုင္ဖို႔ ရခိုင္ေတြကို ခြဲထြက္ေရး၀ါဒီေတြအျဖစ္ အခ်က္အလက္၊ အကိုးအကားမ်ားစြာနဲ႔ ပံုေဖာ္ထားတာေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီဗ်ဴဟာဟာ ျပည္ေထာင္စုၾကီး ျပိဳကြဲမွာကို အရမ္းစိုးရိမ္ေနတဲ့ တျခားတိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ရခိုင္ေတြၾကားမွာ ေသြးခြဲဖို႔အတြက္ ဘဂၤလီေလာ္ဘီေတြ သံုးစြဲေနက် အရမ္းလွပတဲ့ဗ်ဴဟာတစ္ခုပါ။ အဲဒါေၾကာင့္ ကိုရဲရင့္သစၥာေရးထားတဲ့စာဟာ စာဖတ္သူေတြ တကူးတကအေရာင္ဆိုးစရာမလိုေလာက္ေအာင္ ဘယ္လိုအေရာင္ေတြစြန္းထင္းေနသလဲ ဆိုတာကို ေအာက္မွာ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပမယ့္ အခ်က္အလက္ေတြကို ဖတ္ၾကည့္ရင္ သိလာလိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္မိပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ ကိုရဲရင့္သစၥာေရးသားခဲ့တာေတြထဲက အေၾကာင္းအရာတခ်ိဳ႕ကို ေကာက္ႏုတ္တင္ျပရင္း ေဆြးေႏြးခ်င္ပါတယ္။ ကိုရဲရင့္သစၥာက -

၁၉၅၈-၁၉၆၂ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး (တတိယတြဲ) စာအုပ္ ကို ဖတ္မိပါတယ္။ အဲဒီစာအုပ္ ကို ၁၉၉၁ 
ခုႏွစ္ က တကၠသိုလ္မ်ားပုံႏွိပ္တိုက္ ၊ ရန္ကုန္ မွာ ႐ိုက္ႏွိပ္ခဲ့တာျဖစ္ျပီး ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ စာေပ 
ခြင့္ျပဳခ်က္အမွတ္ (၃၆၉၉) နဲ႕ တကၠသိုလ္မ်ား ပုံႏွိပ္တိုက္ မန္ေနဂ်ာ ဦးစိုးျမင့္ က ထုတ္ေဝခဲ့ 
တာပါ။ ျပဳစုသူေတြက ေတာ့ဦးေက်ာ္ဝင္း၊ ဦးျမဟန္ နဲ႕ ဦးသိန္းလိႈင္ တို႕ ျဖစ္ၾကျပီး၊ ျမန္မာ့သမိုင္း 
ျဖစ္ရပ္အမွန္မ်ား ေရးသားျပဳစုေရး အဖြဲ႕ က စိစစ္ထားတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီစာအုပ္ "အခန္း ၁၂ ၊ 
ရခိုင္ မြန္ ႏွင့္ ခ်င္းျပည္နယ္ ေတာင္းဆိုျခင္း" အခန္းမွာ၊ ရခိုင္ကိုယ္စားလွယ္ေတြဟာ ၁၉၃၀ 
လန္ဒန္မ်က္ႏွာစုံညီ အစည္းအေဝး ကို သြားတက္ကတည္းက ရခိုင္ျပည္နယ္ ကို သီးျခား လြတ္ 
လပ္ေရးေပးဖို႕ ေတာင္းဆိုရန္ အစီအစဥ္ရွိခဲ့ေပမဲ့၊ ျမန္မာေခါင္းေဆာင္ေတြ ျဖစ္ၾကတဲ့ ဦးခ်စ္လိႈင္ 
နဲ႕ ဦးဘေဘ တို႕ ကေတာင္းပန္တဲ့ အတြက္ မေတာင္းဆိုျဖစ္ခဲ့ လို႕ေရးထားပါတယ္။ ၁၉၃၀ 
လန္ဒန္ အစည္းအေဝးကို တက္ခဲ့တဲ့ ရခိုင္ကိုယ္စားလွယ္ေတြဟာ ဦးထြန္းေအာင္ေက်ာ္ နဲ႕ 
မစၥေမေအာင္ (ေဒၚျမစိန္) တို႕ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ 

၁၉၃၇ ခုႏွစ္ ၉၁ ဌာန အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေပၚေပါက္လာခ်ိန္မွာ ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္ရခိုင္အမတ္ျဖစ္ 
တဲ့ အမ်ိဳးသားေက်ာင္းဆရာၾကီး ဦးထြန္းေအာင္ က ရခိုင္ကိုျပည္နယ္ တစ္နယ္အျဖစ္ ေအာ္တို 
ေနာ္မီ (Autonomy) ေပးသင့္ေၾကာင္း ရခိုင္တိုင္းမွာ လံႈ႕ေဆာ္ခဲ့တယ္လို႕ အေထာက္အထား 
ေပးျပီးေရးထားပါတယ္။ 

အထက္ပါအေၾကာင္းအရာနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ ေမးခြန္းတစ္ခုထုတ္ခ်င္ပါတယ္။ လြတ္လပ္ေရးမတိုင္မွီကာလတုန္းက ျပည္ေထာင္စုၾကီးမေပၚေပါက္ခင္မွာ လူမ်ိဳးစုအလိုက္ နယ္ခ်ဲ႕အစိုးရကိုဆန္႔က်င္တဲ့ ႏိုင္ငံေရး၊ေတာ္လွန္ေရး လုပ္ခဲ့ၾကစဥ္တုန္းက အားလံုးဟာ ခုေခတ္လိုမ်ိဳး တျခားလူမ်ိဳးစုေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းအတူေနထိုင္မယ့္ ျပည္ေထာင္စုတစ္ခုေပၚေပါက္လာဖို႔ ရည္မွန္းခ်က္နဲ႔ လုပ္ခဲ့ၾကတာလား။ လုပ္ခဲ့တယ္လို႔ ေျပာလာရင္ေတာ့ အျပည့္အ၀မွန္ကန္တဲ့ အေျဖျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ တကယ္ေတာ့ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ၾကိဳးပမ္းခဲ့ၾကတဲ့ေနရာမွာ အဲဒီလိုရည္မွန္းခ်က္နဲ႔ လုပ္ခဲ့ၾကသူေတြရွိသလို ကိုယ့္လူမ်ိဳးလြတ္လပ္ေရးရဖို႔သက္သက္ လုပ္ခဲ့ၾကတဲ့လူေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အဲဒီလိုမ်ိဳး ျပည္ေထာင္စုမေပၚေပါက္ခင္ကာလက ရခိုင္လူမ်ိဳးတခ်ိဳ႕ ကိုယ့္လူမ်ိဳးလြတ္လပ္ေရးရဖို႔ သက္သက္လႈပ္ရွားခဲ့ၾကတယ္ဆိုတာ အျပစ္တင္စရာရွိပါသလား။ အဲဒီလိုၾကိဳးပမ္းခဲ့လို႔ ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြကို အျပစ္တင္ထိုက္တယ္လို႔ သတ္မွတ္မယ္ဆိုရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံကိုသာမက ခုေခတ္အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြကိုပါ ႏိုင္ငံေရးမ်က္စိဖြင့္ေပးခဲ့တဲ့ ရခိုင္အမ်ိဳးသား ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမလိုပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးဆိုရင္ ဘယ္လိုသံုးသပ္မလဲ။ ဆရာေတာ္ရဲ့ ၾကိဳးပမ္းမႈေတြဟာ ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြအတြက္ပဲ သက္သက္လုပ္ေဆာင္ခဲ့တာလား။ ေနာက္ျပီး ကခ်င္ဒူ၀ါေတြ၊ ရွမ္းေစာ္ဘြားေတြရဲ့ ေတာ္လွန္ေရးလႈပ္ရွားမႈကေရာ ဗမာျပည္မနဲ႔ပူးေပါင္းျပီး လြတ္လပ္ေရးယူဖို႔ ရည္မွန္းခ်က္နဲ႔ လုပ္ခဲ့တာလား။ တြဲေနျခင္း၊ ခြဲေနျခင္းဆိုတာ အဲဒီေျမကိုတကယ္ပိုင္ဆိုင္တဲ့လူမ်ိဳးစုေတြအတြက္ ကိုယ္ပိုင္ဆံုးျဖတ္ခြင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုဆံုးျဖတ္ခြင့္ရွိတဲ့အတိုင္း ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾကလို႔ ခုေခတ္ တိုင္းရင္းသားနယ္ေျမေတြ ေပါင္းစည္းထားတဲ့ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ၾကီး ျဖစ္ေပၚလာခဲ့တာပါ။ ေနာက္ထပ္ ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့ တင္ျပမႈတစ္ခုကို ထုတ္ႏုတ္ေဆြးေႏြးပါရေစ။ ကိုရဲရင့္သစၥာေရးထားတာက -

ဦးလွထြန္းျဖဴ နဲ႕ ထင္ရွားတဲ့ ရခိုင္ေခါင္းေဆာင္အခ်ိဳ႕ ဟာ ရန္ကုန္ျမိဳ႕မွာ "အာရကံနီစတန္" 
ရခိုင္ျပည္နယ္ေတာင္းဆိုေရးအတြက္ အစည္းအေဝးက်င္းပဖို႕ စိုင္းျပင္းေနၾကေၾကာင္းေရး 
သားထားပါတယ္။ အာရကာနစၥတန္ (Arakanistan) ဆိုတဲ့ အမည္ ကို ဘယ္သူစသုံးခဲ့ 
တာလည္း ေပၚလာပါျပီ။ စဖတ္ရျခင္းေတာ့အလြန္ကို အံ့ဩမိပါတယ္။ စာဖတ္သူေတြလည္း 
အံ့ဩမိမွာပါ။ မယုံမရွိၾကပါနဲ႕။ 
၁၉၅၈-၁၉၆၂ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး (တတိယတြဲ) စာအုပ္ စာမ်က္ႏွာ (၁၆၈)
 
  

ေနာက္ထပ္အေထာက္အထားတစ္ခုကလည္း ကိုရဲရင့္သစၥာဆီကပဲ ရရွိခဲ့တာပါ။ ရခိုင္သမိုင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းရဲ့ သမိုင္းသုေတသနစာတမ္းတစ္ေစာင္ျဖစ္တဲ့ Development of Muslim Enclave ဆိုတဲ့ စာတမ္းထဲက ေကာက္ႏုတ္ခ်က္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ 
  
ဒါကေတာ့ လြတ္လပ္ေရးရျပီးေနာက္ပိုင္း ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီေခတ္မွာ ရခိုင္အမ်ိဳးသားေတြရဲ့ ႏိုင္ငံေရးၾကိဳးပမ္းမႈတစ္ခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုၾကိဳးပမ္းတာကို ကိုရဲရင့္သစၥာက ခုလိုမ်ိဳးေရးသား ပံုေဖာ္ထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။

ဒါေတြ က လြတ္လပ္ေရးမရခင္  အာရကာနစၥတန္ (Arakanistan) လႈပ္ရွားမႈေတြပါ။
လြတ္လပ္ေရးရျပီးေတာ့လည္း အာရကာနစၥတန္ (Arakanistan) ဝါဒီေတြ က အျပင္းအထန္
လႈပ္ရွားခဲ့ပါေသးတယ္။ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္မွာ ေတာင္းဆိုတာေတြ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။
အက်ယ္တဝင့္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ေရးမျပေတာ့ပါဘူး။ ထူးျခား တာ က ရခိုင္ က ႐ိုဟင္ဂ်ာ
ေတြ ဟာ ရခိုင္ျပည္နယ္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေရးအဆို ကို လုံးဝ မေထာက္ခံခဲ့တဲ့အျပင္
အျပင္းအထန္ ကန္႕ကြက္ခဲ့ပါတယ္။

ဒီတင္ျပခ်က္ကိုၾကည့္ရင္ ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ျမင္ႏိုင္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ျဗိတိသွ်မွတ္တမ္းအရ အာရကာနစၥတန္ဆိုတဲ့စကားလံုးကို လူသိရွင္ၾကား သံုးစြဲခဲ့တာ ဦးလွထြန္းျဖဴျဖစ္ပါတယ္။ ဦးလွထြန္းျဖဴအေနနဲ႔ ဒီစကားလံုးကို တကယ္ပဲ သံုးစြဲခဲ့ရဲ့လားဆိုတာရယ္ ေနာက္ျပီး ဘာအတြက္ သံုးစြဲခဲ့သလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းႏွစ္ခုရဲ့ အေျဖက ဒီကိစၥကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ျဖစ္သြားေစမွာ အမွန္ပါပဲ။ ဒီအခ်က္ကို ေလ့လာၾကည့္တဲ့အခါ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းရဲ့စာတမ္းပါ ကိုးကားခ်က္အရပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ၁၉၅၈-၁၉၆၂ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး (တတိယတြဲ) စာအုပ္ စာမ်က္ႏွာ (၁၆၈) ပါ ကိုးကားခ်က္အရပဲျဖစ္ျဖစ္ ျဗိတိသွ်ကိုလိုနီအစိုးရရဲ့မွတ္တမ္းတစ္ခုထဲကိုပဲ ကိုးကားထားတာကို ေတြ႕ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ တျခားတိုက္ၾကည့္စရာမွတ္တမ္းမရွိပါဘူး။ အဲဒီေတာ့ခါ ဒီစကားကို တကယ္ပဲသံုးစြဲခဲ့သလားဆိုတဲ့ ေမးခြန္းကို ခဏထားျပီး ဘာအတြက္သံုးစြဲခဲ့သလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းဖက္ကို ၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။ ဦးလွထြန္းျဖဴရဲ့ၾကိဳးပမ္းမႈဟာ ရခိုင္ျပည္နယ္ရရွိေရးပဲျဖစ္ပါတယ္။ ရခိုင္ႏိုင္ငံခြဲထြက္ေရး မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီေတာ့ခါ Arakan State လို႔ပဲသံုးသံုး၊ Arakan လို႔ပဲသံုးသံုး၊ Arakanistan လို႔ပဲသံုးသံုး ဆိုလိုရင္းက ရခိုင္တိုင္းရင္းသားေတြအတြက္ ျပည္နယ္ရရွိေရးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ေျပာခ်င္တာတစ္ခုက ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုး ေခၚတဲ့ဗမာျပည္ကို ႏိုင္ငံတကာက ဘားမားလို႔ေခၚသလိုပဲ အာရကန္(Arakan)ဆိုတဲ့စကားဟာလည္း ရခိုင္ေတြအပါအ၀င္ ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုးက တိုင္းရင္းသားေတြ ရခိုင္ေဒသကို ေခၚတဲ့နာမည္မဟုတ္ပါဘူး။ ႏိုင္ငံျခားသားေတြေခၚတဲ့ နာမည္ပါ။ အဲဒီေတာ့ ရခိုင္အမ်ိဳးသားတစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ဦးလွထြန္းျဖဴဟာ ရခိုင္ျပည္နယ္ရရွိေရးအတြက္ အဲေခတ္က ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားသူေတြ၊ ျဗိတိသွ်အစိုးရတာ၀န္ရွိသူေတြဆီမွာ ၾကိဳးပမ္းတဲ့အခါ ျမန္မာလိုေျပာရင္ ရခိုင္ျပည္နယ္၊ အဂၤလိပ္လိုေျပာရင္ Arakan State ဆိုတာထက္ပိုအဆန္းထြင္ျပီး သံုးေနက်မဟုတ္တဲ့ Arakanistan ဆိုတဲ့အသံုးအႏႈန္းကို သံုးစြဲဖို႔ဆိုတာ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်အရမ္းနည္းလိမ့္မယ္လို႔ ယူဆမိပါတယ္။ တစ္ဖက္မွာ ႏိႈင္းယွဥ္သံုးသပ္စရာ မွတ္တမ္းမွတ္ရာမရွိတဲ့အတြက္ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်အရွိဆံုးက အဲဒီအခ်က္ကို မွတ္တမ္းတင္တဲ့ ျဗိတိသွ်ကိုလိုနီအစိုးရတာ၀န္ရွိသူက သူနားလည္သလို ဘာသာျပန္သံုးစြဲခဲ့တယ္ ဒါမွမဟုတ္ အဲဒီမွတ္တမ္းတင္သူဆီကို သတင္းပို႔တဲ့ပုဂၢိဳလ္ကေန အဲဒီအသံုးအႏႈန္းနဲ႔သတင္းပို႔ခဲ့လို႔ မွတ္တမ္း၀င္သြားတာလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ကိုလိုနီေခတ္ျမန္မာျပည္မွာ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့တဲ့ ျဗိတိသွ်အစိုးရ၀န္ထမ္းေတြမွာ အိႏိၵယကေန ေျပာင္းေရြ႕လာသူေတြ အမ်ားအျပားရွိေနတဲ့အတြက္ သူတို႔ရင္းႏွီးကၽြမ္း၀င္ေနတဲ့ ဒီအသံုးအႏႈန္းကို မွတ္တမ္းတင္တဲ့အခ်ိန္မွာ သံုးစြဲခဲ့တာ ျဖစ္ဖို႔မ်ားပါတယ္။ ကိုလိုနီေခတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲကေဒသေတြကို ခြဲျခားတဲ့အခါ ခုလိုခြဲျခားထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။

The province of Burma, after 1885 was administered as follows:

1.    Ministerial Burma (Burma proper)

1.    Tenasserim Division (Toungoo, Thaton, Amherst, Salween, Tavoy, and Mergui Districts)
2.    Arakan Division (Akyab, Northern Arakan or Arakan Hill Tracts, Kyaukpyu and Sandoway Districts)
3.    Pegu Division (Rangoon City, Hanthawaddy, Pegu, Tharrawaddy and Prome Districts)
4.    Irrawaddy Division (Bassein, Henzada, Thayetmyo, Maubin, Myaungmya and Pyapon Districts)

2.    Scheduled Areas (Frontier Areas)

1.    Shan States
2.    Chin Hills
3.    Kachin tracts

Burma proper ထဲမွာထည့္သြင္းခံရတဲ့ ရခိုင္ေဒသဟာ ကိုယ္ပိုင္စာေပ၊ယဥ္ေက်းမႈ၊အစဥ္အလာရွိတဲ့ တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စု တစ္ခုျဖစ္တဲ့အတြက္ လြတ္လပ္ေရးရျပီးတဲ့အခ်ိန္မွာ ေတာင္တန္းေဒသေန တျခားတိုင္းရင္းသားေတြလို ျပည္နယ္တစ္ခုအျဖစ္ ရပ္တည္ႏိုင္ဖို႔ ၾကိဳးပမ္းတာဟာ ဘာမ်ားအျပစ္ဆိုစရာရွိပါသလဲ။ အကယ္၍ ဦးလွထြန္းျဖဴဟာ အာရကာနစၥတန္ဆိုတဲ့အမည္ကို ရခိုင္ျပည္နယ္ ေတာင္းဆိုတဲ့ေနရာမွာ အမွန္တကယ္ သံုးစြဲခဲ့မယ္ဆိုရင္ ရခိုင္ျပည္နယ္မရမခ်င္း သူၾကိဳးစားခဲ့တဲ့အၾကိမ္ေတြမွာ ဒီနာမည္ကို ထပ္မံသံုးစြဲခဲ့တဲ့အေၾကာင္း ကန္႔ကြက္တဲ့လူေတြဖက္က ဒါမွမဟုတ္ ေထာက္ခံတဲ့လူေတြဖက္က ေရးထားတဲ့ တျခားမွတ္တမ္းတစ္ခုခုေတာ့ ရွိမွာေသခ်ာပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ေလ့လာမိသေလာက္ကေတာ့ မေတြ႕ရပါဘူး။ ဒါကေတာ့  ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ဦးႏုလက္ထက္ ၁၉၆၀ခုႏွစ္ ဧျပီလ ၈ရက္ေန႔မွာ က်င္းပခဲ့တဲ့ ပါလီမန္အစည္းအေ၀းမွာ ရခိုင္ျပည္နယ္ရရွိေရးနဲ႔စပ္လ်ဥ္းျပီး ဦးလွထြန္းျဖဴရဲ့ေဆြးေႏြးခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။


  
  
ဆန္႔က်င္သူေတြရွိေပမယ့္ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ဦးလွထြန္းျဖဴရဲ့ ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈေၾကာင့္ ရခိုင္ေဒသဟာ ဗမာျပည္မထဲက တိုင္းတစ္ခုအျဖစ္ကေန တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္တစ္ခုအျဖစ္ကို ေရာက္ရွိခဲ့ပါတယ္။ 

ရခိုင္ေတြအေနနဲ႔ ခုလိုေဘာင္အတြင္းက ေတာင္းဆိုခဲ့တာကို ဘဂၤလီေတြကန္႔ကြက္ခဲ့တာနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္တင္ျပထားတဲ့ ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ အေပၚမွာ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပခဲ့တဲ့ ဘဂၤလီေလာ္ဘီေတြရဲ့ ဗ်ဴဟာအတိုင္းပါပဲ။ ဘာေၾကာင့္ အဲလိုသံုးသပ္ရသလဲဆိုေတာ့ မဆလေခတ္ကတည္းက ဖက္ဒရယ္မူနဲ႔ ခြဲထြက္ေရးကို အတူတူလို႔ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ျမင္ေနတဲ့ခုလိုေခတ္မွာ ျပည္ေထာင္စုၾကီး ျပိဳကြဲတာကို လက္မခံႏိုင္တဲ့ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြ (အထူးသျဖင့္ ဗမာေတြ)နဲ႔ ရခိုင္ေတြၾကားမွာ ေသြးကြဲေအာင္လုပ္ဖို႔ ဒီတစ္နည္းပဲ ရွိလို႔ပါ။ ဒီဖက္ေခတ္မွာ တိုင္းရင္းသားစာရင္း၀င္ လူမ်ိဳးေတြဟာ တိုင္းရင္းသားဆိုတဲ့နာမည္ကလြဲရင္ ႏိုင္ငံေရးမွာ ဘာတစ္ခုမွေနရာေပးမခံခဲ့ရပါဘူး။ အမ်ိဳးမ်ိဳးဖိႏွိပ္မႈေတြေၾကာင့္ ေတာ္လွန္ေရးေတြျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ကမၻာေပၚမွာ သက္ဆိုးအရွည္ဆံုးျပည္တြင္းစစ္ ျဖစ္ပြားခဲ့ရပါတယ္။ အျပန္အလွန္နာၾကည္းမုန္းတီးမႈေတြ ျဖစ္လာခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အစစအရာရာ ခ်ိႏွဲ႔ေနတဲ့ တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္ေတြဟာ ခြဲထြက္ျပီး လြတ္လပ္တဲ့ႏိုင္ငံတစ္ခု ထူေထာင္ႏိုင္တဲ့ အေျခအေနလံုး၀မရွိပါဘူး။ ေတာ္လွန္ေရးအတြက္ အဓိကေမာင္းႏွင္အားအျဖစ္ လြတ္လပ္ေရးကို ရည္မွန္းခ်က္ထားျပီး ေတာ္လွန္ေနၾကေပမယ့္ တကယ္တမ္းျဖစ္သင့္ျဖစ္ထိုက္တဲ့ အေနအထားက ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုအတြင္းက ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရျပည္နယ္တစ္ခုအျဖစ္ ရပ္တည္ျခင္းသာ အသင့္ေတာ္ဆံုးျဖစ္တယ္ဆိုတာကို တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြ နားလည္သေဘာေပါက္ၾကပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ခုခ်ိန္ထိ ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးေရးေတြမွာ ခြဲထြက္ေရးတစ္ခြန္းမွမေျပာပဲ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကိုပဲ အျမဲတေစေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီလိုအေျခအေနမ်ိဳးဟာ လက္ရွိတိုင္းရင္းသားစစ္စစ္( တနည္းအားျဖင့္ ကိုယ္ပိုင္နယ္ေျမရွိတဲ့ မ်ိဳးႏြယ္စု)ေတြရဲ့ ရပ္တည္ခ်က္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဘဂၤလီေတြနဲ႔ ဘာကြာျခားသလဲ ၾကည့္ၾကရေအာင္။ ျမန္မာ့ေျမထဲမွာ ဘဂၤလီေတြပိုင္တဲ့နယ္ေျမ တစ္စိတ္တေဒသရွိဖူးပါသလား။ မရွိပဲနဲ႔ သူတို႔က ဘာလို႔ေတာ္လွန္ရတာလဲ။ မူဂ်ာဟစ္သူပုန္ထမႈ စတင္တဲ့အခ်ိန္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ အာဏာရွင္အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ေအာက္ မေရာက္ေသးပါဘူး။ ဘယ္လိုမ်ိဳးရည္ရြယ္ခ်က္ေတြနဲ႔ အစိုးရကိုပုန္ကန္ရတာလဲ။ မူဂ်ာဟစ္ေတြဟာ ဘဂၤလီေတြကို ကိုယ္စားမျပဳဘူးဆိုတဲ့စကားကေတာ့ မရယ္ရတ့ဲဟာသတစ္ခုပဲျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ရိုဟင္ဂ်ာေတြဟာ ခြဲထြက္ဖို႔ ၾကိဳးစားသူေတြမဟုတ္ေၾကာင္း မိတ္ေဆြတစ္ေယာက္ရဲ့ အခိုင္အမာေျပာဆိုခ်က္ကို ကိုးကားတင္ျပထားတယ္ဆိုေတာ့ ကိုရဲရင့္သစၥာကလည္း အဲဒီအတိုင္း အျပည့္အ၀ယံုၾကည္ထားပံုရပါတယ္။ ဘဂၤလီေတြက ေဘာင္အတြင္းက ခြဲထြက္ေရးေတာင္းဆိုဖူးတဲ့ မွတ္တမ္းေတာ့ သက္ေသျပစရာမရွိပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေဘာင္အျပင္က လႈပ္ရွားမႈေတြကေတာ့ တျပံဳၾကီးရွိပါတယ္။ ေတာင္းဆိုပိုင္ခြင့္မရွိတဲ့ သူတို႔အတြက္ ရခိုင္ေတြသာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရသြားရင္ သူတို႔ခိုကပ္ေနတဲ့ေနရာေလး ေပ်ာက္သြားမွာစိုးလို႔ အသည္းအသန္ဆန္႔က်င္တာ သဘာ၀က်ပါတယ္။

မူဂ်ာဟစ္ေတြရဲ့ လႈပ္ရွားမႈကို ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုးက တရုတ္ျဖဴက်ဴးေက်ာ္စစ္နည္းတူ ျပည္ပက်ဴးေက်ာ္ေစာ္ကားမႈအျဖစ္ပဲ ရႈျမင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ျပည္တြင္းမွာ ေျမေပၚလႈပ္ရွားမႈအေနနဲ႔ ဘဂၤလီအမတ္ေတြက ပါလီမန္မွာထိုးေဖာက္ျပီး ေျမေအာက္လႈပ္ရွားမႈအေနနဲ႔ကေတာ့ မူဂ်ာဟစ္ကေန ခုေခတ္ RSO အဖြဲ႔အထိ ေတာက္ေလွ်ာက္ ၾကိဳးပမ္းလာခဲ့တဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က ဘာျဖစ္မယ္ထင္ပါသလဲ။ ခုေခတ္မွာလည္း လူ႔အခြင့္အေရးနာမည္ခံလႈပ္ရွားေနတဲ့ ျပည္တြင္းျပည္ပမူဆလင္ႏိုင္ငံေရးသမားေတြ အမ်ားၾကီးရွိပါတယ္။ ဒီလူေတြရဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေရာဘာျဖစ္ႏိုင္မလဲ။ ေခတ္အဆက္ဆက္ ျမန္မာအစိုးရေတြဟာ ျပည္ေထာင္စုမျပိဳကြဲေရးအေၾကာင္းျပလို႔ တိုင္းရင္းသားစစ္စစ္ေတြကို ဖိႏွိပ္ခဲ့ျပီး ကုလားေတြကို အသံုးခ်ခဲ့တဲ့ သာဓကေတြအမ်ားၾကီးရွိခဲ့ဖူးပါတယ္။ အထင္ရွားဆံုးကေတာ့ ဦးႏုအစိုးရေပါ့ေလ။

မူဂ်ာဟစ္ေခတ္ကေန ခုေခတ္အထိ ပါကစၥတန္ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံနဲ႔ လႈပ္ရွားေနတဲ့ RSOအဖြဲ႔ရဲ့ လႈပ္ရွားမႈသတင္းေတြကို အိႏိၵယေထာက္လွမ္းေရးကေန ေဖာ္ထုတ္ထားတဲ့သတင္းအေထာက္အထားေတြ အမ်ားၾကီးရွိေနပါတယ္။ ဒီလိုမ်ိဳးေတြရွိေနလွ်က္သားနဲ႔ မ်က္ႏွာေျပာင္တိုက္ျပီး ဘဂၤလီေတြဟာ ျမန္မာ့ေျမကိုဖဲ့ထုတ္မယ့္သူေတြ လံုး၀မဟုတ္ပါဘူးလို႔ အကာအကြယ္ေပးေနတာက ကိုရဲရင့္သစၥာတို႔လို ျမန္မာမူဆလင္ေတြအေပၚ တျခားျမန္မာလူမ်ိဳးေတြရဲ့ ယံုၾကည္လက္ခံမႈကို ဆံုးရံႈးသြားတာထက္ပိုျပီး တျခားအက်ိဳးမရွိပါဘူး။

မူဂ်ာဟစ္ေတြဟာ ပါကစၥတန္ဆီမွာ ျမန္မာအစိုးရကိုပုန္ကန္ဖို႔ အကူအညီသြားေတာင္းတုန္းက သူတို႔ရဲ့ေတာ္လွန္ေရးေအာင္ျမင္ရင္ ရရွိလာမယ့္ေမယုနယ္ျခားခရိုင္ကို ဘယ္လိုနာမည္ေပးမယ္လို႔ တင္ျပခဲ့မယ္ထင္ပါသလဲ။ အာရကာနစၥတန္ခြဲထြက္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး သမိုင္းသုေတသီ ဦးခင္ေမာင္ေစာ(ဘာလင္)ရဲ့ တင္ျပခ်က္ကို အာလူးအပုတ္ဆိုျပီး ကိုရဲရင့္သစၥာက လက္မခံခ်င္တဲ့အတြက္ ကိုရဲရင့္သစၥာစိတ္ၾကိဳက္ေတြ႔ႏိုင္တဲ့ ပူရီလုပ္စားလို႔ရမယ့္ အိႏိၵယအာလူးစစ္စစ္တစ္လံုးေလာက္ လက္ေဆာင္ေပးပါရေစ။ အဲဒါကေတာ့ ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့ မိတ္ေဆြ Dr. Swapna Bhattacharya (Chakraborti) (University of Calcutta) ရဲ့ Development of Northeast India in the Backdrop of the History and Culture of Southeast Asia သုေတသနစာတမ္းထဲက စာတစ္ပုဒ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

Immigration in Arakan from Chittagong, Noakhali, Comilla always added to the rise of the population figure of Indian origin in British Burma. Even after the formal restriction of immigration by the Indians into Burma in early 1940s, Arakan had to be treated as a special case. It was decided to allow 20,000 Chittagingian labourers to reap the paddy of the fields of Arakan.. What is known further is that, during the period of the Japanese occupation, a large number of Muslims of Arakan extended their support to the British with the hope of award of a kind "Arakistan" or "Arakanistan" ( parallel to Pakistan), or, at least a "National Area" for the Muslims of northern Arakan. The story of this has been told by Moshe Yegar in his book The Muslims of Burma as well as by Klaus Fleischman in his book Arakan Konfliktregion zwischen Birma and Bangladesh. အဲဒီတင္ျပခ်က္နဲ႔ပတ္သက္ျပီး ဟုတ္မဟုတ္ အစ္ကို႔ရဲ့မိတ္ေဆြ ဆရာမၾကီးကိုပဲ တိုက္ရိုက္ဆက္သြယ္ေမးျမန္းၾကည့္ပါ။

ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့စာစုကို အပိုင္း(၁)လို႔ ေခါင္းစဥ္တပ္ထားတဲ့အတြက္ အပိုင္း(၂)ေရးဖို႔ က်န္အုန္းမယ္လို႔ ယူဆမိပါတယ္။ ဘာလိုအေၾကာင္းအရာေတြ ပါလာမလဲေတာ့ ကၽြန္ေတာ္မသိပါဘူး။ ခန္႔မွန္းျပီးေျပာရရင္ ရခိုင္ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြထဲက ဗမာကိုေတာ္လွန္ဖို႔ ဘဂၤလီနဲ႔မဟာမိတ္ျပဳခဲ့တဲ့ ေတာ္လွန္ေရးသမားတခ်ိဳ႕ရဲ့ အေၾကာင္းနဲ႔ ဒီဖက္ေခတ္မွာ ရခိုင္ျပည္လြတ္ေျမာက္ေရးပါတီ(ALP) အဖြဲ႕၀င္တခ်ိဳ႕ရဲ့ ခြဲထြက္ေရးေၾကျငာခ်က္ထုတ္ျပန္တာေတြ၊ ရခိုင္ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားသူအခ်ိဳ႕ ဖန္ရရွိေရးအတြက္ NGO ေတြဆီမွာ ဘဂၤလီေတြကို ရိုဟင္ဂ်ာအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳတဲ့အေၾကာင္း လက္မွတ္ထိုးခဲ့တာေတြ ပါ၀င္မယ္လို႔ ယူဆမိပါတယ္။ ေငြေၾကးနဲ႔ လက္နက္ခဲယမ္းမီးေက်ာက္ အကူအညီလိုခ်င္လို႔ ေငြေၾကးေတာင့္တင္းတဲ့ ဘဂၤလီလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕ေတြနဲ႔ မဟာမိတ္ျပဳခဲ့တဲ့ ရခိုင္ေတာ္လွန္ေရးသမားတခ်ိဳ႕ဟာ ခုခ်ိန္မွာ ရခိုင္လူမ်ိဳးအသိုင္းအ၀ိုင္းမွာ ေဘးဖယ္ခံထားရတဲ့လူေတြ ျဖစ္ေနပါျပီ။ ဥပမာ ေဒါက္တာေရႊလူေမာင္ပါ။ ရွားရွားပါးပါး ပါရဂူဘြဲ႕ရပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးျဖစ္လို႔ ႏွေျမာစရာေကာင္းလွပါတယ္။ ေနာက္ျပီး ခြဲထြက္ေရးခဏခဏေျပာတတ္တဲ့ ALP ဟာလည္း ခုခ်ိန္မွာ အစိုးရနဲ႔ အပစ္ရပ္ျပီး ဆက္ဆံေရးရံုးဖြင့္တဲ့အေနအထားမွာ ေရာက္ရွိေနပါျပီ။ အားလံုးကို ျခံဳငံုသံုးသပ္ၾကည့္ရင္ ရခိုင္ေတြရဲ့ ေတာ္လွန္ေရး၊ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈေတြဟာ အစိုးရအဆက္ဆက္ရဲ့ ဖိႏွိပ္မႈေၾကာင့္ မခံမရပ္ႏိုင္တ့ဲမ်ိဳးခ်စ္ပုဂၢိဳလ္တခ်ိဳ႕ လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္တာကလြဲျပီး တျခားရခိုင္ျပည္သူေတြဟာ ဖိႏွိပ္မႈေတြၾကားမွာ ေအာင့္အီးသည္းခံျပီး ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္းမွာ ျငိမ္းျငိမ္းခ်မ္းခ်မ္း ေနထိုင္ခဲ့ၾကသူေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အင္းစိန္ထိတက္သိမ္းခဲ့တဲ့ ကရင္ေတာ္လွန္ေရးလႈပ္ရွားမႈလို ျပည္ေထာင္စုအေပၚျခိမ္းေျခာက္ႏိုင္တဲ့ စစ္ေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ိဳး ရခိုင္ျပည္မွာလံုး၀မရွိခဲ့တာကို ၾကည့္ရင္သိႏိုင္ပါတယ္။

အေပၚမွာတင္ျပခဲ့တဲ့ အခ်က္ေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္လက္လွမ္းမွီသေလာက္ ရွာေဖြေတြ႕ရွိတဲ့အခ်က္ေတြကို စုစည္းတင္ျပလိုက္တာပါ။ ရခိုင္ေတြကို အျပစ္ရွာရံုနဲ႔ တျခားတိုင္းရင္းသားေတြက ဘဂၤလီေတြကို အသိအမွတ္ျပဳလာလိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ေနရင္ အဲဒီေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ကို စြန္႔လႊတ္ဖို႔အၾကံျပဳလိုက္ပါရေစ။ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။


ျမတ္သိန္းထြန္း(ဘြရွင္)

၀ံသာႏု

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.